35.
BARNE OG UNGDOMSMINNA
Bilkjøp, sertifikat og oppkjøring i 1965
Ette krigen va det ikke mulig førr vanlige folk å kjøpe bil uten å ha søkt om tillatelse. Førr å få det, måtte det tungtveiende grunna tel. Men det fantes muligheta. Øst-Europeiske bila va ikke med i ordninga, så det var fullt mulig å få kjøpe Moscovitch (tidligere Opel Olympia som var havna i Øst-Tyskland) Tsjekkiske Skoda, Polske Warzawa eller Pobeda. Øst-Tyske Trabant som hadde plastkarosseri og Wartburg som også kom fra Øst-Tyskland. Russiske bila som Volga og Zim va det òg endel av. Ette kvert i 60-årene blei bil-handelen frigjedd, og da begynte pendleran (menigmann) å kjøpe bila. Folk hadde ette kvert fådd betre råd, og det å ha egen bil blei førr mange en stor drøm, med andre ord, -bildilla. Utviklinga gjorde at det å ha bil blei meir og meir vanlig. Folk jobba i byen, og når pendleran slo seg sammen blei det ikke så dyrt å kjøre.
Det viktigste no va å få kjøretime. Det kosta den gang 21 kr timen hos Brødrene Johannesen i Skippergata i Tromsø. Men pågangen va stor, men hvis eg kunne kl 7 om morran så fikk eg tima. No hadde eg sertifikat førr lett motorsykkel, så eg hadde litt peiling. Men eg hadde ikke tadd i et bilratt før, så første timen va en sein kveld. Då eg møtte opp fikk eg spørsmål om eg visste ka klutsj og bremse va og kor dem va, fikk eg ordre om å kjøre ei ung dame heim tel Åsgård gjenna byen. Det gikk førbausanes greit, og med det va den første timen over. Då eg hadde kjørt tolv tima fikk eg prøve på å kjøre opp. Teorien va ikke kjøreskolen sitt problem. Vi måtte lese sjøl, og på slutten kom lærarn med spørsmål. Ette den trettende timen va målet nådd.
Selve oppkjøringa va antakelig ikke så mykke førskjellig fra den som no praktiseres. Det va i 1965, 5. desember, sydvestkuling og speilblank holka. Vi va fem heller seks støkka som stillte opp på skolen førr å få den siste gjennomgangen av både saksgang og nokka regelspørsmål. Det va vissnok bare èn kandidat som dumpa. Det må òg førtelles at det va ett av de første åran med piggdekk, og skolebilen hadde sånne.
Under oppkjøringa hadde eg to mulige fallgruve. Den eine va Peder Hanssens gate som gikk bratt opp fra bryggeriet. Vi kjørte opp, og da vi kom på toppen skulle vi rygge ned. Midt i bakken stoppa vi og skulle kjøre opp. Eg ha aldri tadd en finare bakkestart enn nettopp da. Ved torget va det en diger iskul før man kjørte inn i Storgata. Over den kom eg lett, og ikke en bil i heile Storgata. To feil i teorien, og lappen va min. Heile stasen kom på mellom 350 og 400 krone.
---------
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar